Vraag en antwoord: Van vooruit naar DOCK

Het sociaal makelaarschap wordt sinds 1 januari 2019 ingevuld door DOCK. Aanzet legt Tamara Leguit, sociaal makelaar bij DOCK, vijf vragen voor over deze verandering.
1. Vanaf 1 januari is Vooruit vervangen door DOCK. Waarom is deze beslissing genomen door de Gemeente Utrecht?
De Gemeentelijke subsidieperiode voor het sociaal makelen was verlopen en dan volgt er een nieuwe aanbesteding. DOCK heeft deze gewonnen met de offerte die zij hebben ingediend en daarmee de subsidie voor de periode 2019-2024 gekregen.
2. Wat is er veranderd voor wijkbewoners?
Voor wijkbewoners verandert er niets! De organisatie is veranderd, maar de sociaal makelaars en sociaal beheerders werken bijna allemaal nog in dezelfde wijken en buurten. De continuïteit hierin bewaren was iets wat de gemeente erg belangrijk vond binnen deze transitie.
3. Wat is er veranderd voor het personeel van Vooruit?
Vooruit was werkzaam in Zuid en Oost. Binnen DOCK is de teamsamenstelling veranderd. Team Zuid werkt in de wijken Lunetten en Hoograven. Team Oost is aan twee andere teams gevoegd. Van onze interim directeur-bestuurder en directiesecretaresse hebben we helaas afscheid moeten nemen. Team Zuid heeft tot aan mei een interim manager.
4. Waar kunnen wijkbewoners terecht met hun vragen?
Wijkbewoners kunnen terecht voor vragen in buurtcentrum Hart van Hoograven, ’t Goylaan 77, bij sociaal beheerder Lina Rasoul of sociaal makelaar Tamara Leguit. De website van DOCK zal steeds meer worden gevuld met informatie over Zuid. www.dock.nl
5. Zijn er nog andere dingen die wijkbewoners moeten weten?
DOCK (team Zuid) gebruikt dit eerste half jaar om te komen tot een werkplan. Dit werkplan wordt gemaakt voor de tweede helft van 2019 t/m 2020. Wij maken dit werkplan met partners in de wijk (zoals o.a. het Buurtteam, Stichting JOU, het Wijkbureau) en met bewoners. Voor de gesprekken met bewoners worden campagneweken georganiseerd in april. Meer info volgt!
Tekst: Aefke ten Hagen
Fotografie: Nadine van de Berg