Buiten bewegen en leren: De Nationale Buitenlesdag 2019
Lekker naar buiten tijdens schooltijd, en dan niet alleen om te spelen in de pauze, maar ook om les te krijgen. Dat is het idee achter de Nationale Buitenlesdag op 2 april 2019, georganiseerd door Jantje Beton en IVN leerkrachten. Zij hebben als doel om leren te bevorderen, beweging en samenwerken te stimuleren en de motivatie en het welzijn van kinderen te vergroten.
Buiten zijn is goed voor kinderen. Door buiten les te geven, genieten kinderen van natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht. Hierdoor krijgen ze meer energie, worden ze vrolijker en het heeft mogelijk ook een positief effect op het leervermogen.
Voor de meesters en juffen zijn de buitenlessen een prettige afwisseling. Ze kunnen uitdagendere lessen aanbieden, waarbij hun leerlingen fysiek meer ruimte hebben om te bewegen. De kinderen moeten samenwerken met andere kinderen en gebruiken hun lichaam en zintuigen om de lessen goed uit te voeren.
Door het hele land schreven 2700 scholen zich in om buitenlessen te gaan geven. Ook de scholen in Hoograven deden mee, waaronder basisschool Jan de Doper. Benieuwd als we zijn, namen we daar een kijkje. Hoe gaat het eraan toe bij zo’n Buitenles?
Groep 3
Groep 3 trapt de Buitenlesdag af met racelezen. Dat komt er kort gezegd op neer dat de kinderen flink op en neer gaan rennen en ook nog woorden moeten voorlezen. Bewegen èn leren dus, precies waar de Buitenlesdag voor staat. Er wordt ook een hoop gegiecheld, achter elkaar aan gerend en met attributen gegooid, maar dat hoort er ook een beetje bij.
Laureen: “Het is echt zo leuk. We spelen en leren tegelijkertijd!”
Juf Renske: “Ik vind de buitenlessen erg leuk om te doen. Het is soms wel een uitdaging met deze grote groep, maar je ziet dat de kinderen ervan genieten. We hebben nu ook meegedaan aan de nationale Buitenlesdag, maar we doen wel vaker. We zijn geïnspireerd geraakt door DoeVrijdag en zijn dus regelmatig buiten te vinden. Rennen en sommen maken, lezen en schrijven met stoepkrijt. De kinderen vinden het geweldig.“
Groep 7
Voor groep 7 ligt een flinke uitdaging te wachten. Zij spelen een soort memory waarbij ze de kaartjes over het hele schoolplein kunnen zoeken. Ze moeten geschiedkundige feiten combineren met het bijbehorende plaatje. Na een hoop geren, gediscussieer en met een beetje hulp van de meester komt het bijna allemaal goed.
Myko: “Ik heb vooral veel gerend om plaatjes te verzamelen. Het was best moeilijk om de goede plaatjes te vinden, maar het is ons best goed gelukt.”
Meester Inno: “We probeerden het spel wat dynamischer te maken dan in de omschrijving, door de kaartjes over het hele terrein te verspreiden. Zo moeten de leerlingen flink rennen om ze allemaal compleet te krijgen. De wind hielp daarbij ook, al raakten sommige leerlingen daar wel wat gefrustreerd van. Maar al met al vond ik de buitenles erg leuk om te doen en ik heb nog materiaal voor extra lessen. Dus als ze zich goed gedragen, gaan we zeker nog een keer een buitenles doen.”
Groep 5
Groep 5 heeft pech vandaag. Net als zij aan hun buitenles beginnen, gaat het hard regenen. Zij keren snel terug naar hun klaslokaal.
Lyhon: “Het is echt leuk om meer buiten te zijn op school. Het was wel jammer dat het net begon te regenen toen we begonnen, want onze blaadjes werden nat en toen was het niet meer leuk.”
Juf Rianne: “Mochten we eindelijk naar buiten, ging het regenen. We hebben het nog even geprobeerd, maar de stiften van ons wisbordje deden het niet door de druppels. Volgende week gaan we de buitenles nog een keer proberen.”
Kortom: De Nationale Buitenlesdag 2019 was zeker een succes en voor herhaling vatbaar. Wellicht ook een idee voor alle kantoren en werkplaatsen in onze wijk? Ook voor volwassen is meer bewegen en naar buiten gezond!
Wat een leuk artikel