Bijzondere speelochtend op de Da Costaschool
Het was een drukte van belang: knikkers rolden, autootjes met ballonnen raceten over de vloer, vaders op de grond met hun kinderen, moeders aan de slag met een knikkerbaan. “Spelen zonder regels en beperkingen, daarmee ontwikkelen kinderen hun hersenen, heel belangrijk dus!” legde emeritus hoogleraar Jan de Lange uit tijdens een speelochtend op de Brede School Hoograven aan de Duurstedelaan op vrijdag 13 mei.
Ruim 40 ouders van de Da Costaschool Hoograven waren aanwezig op deze speelochtend om met hun kinderen uit de kleuterklassen tot en met groep 3 te komen spelen. Eerst kregen ze uitleg van hoogleraar De Lange, oprichter van de ‘Jonge ouder academie’, wiskundige en onderzoeker van hoe kinderen spelen en leren: “Ieder kind kan onderzoekend spelen en zo zelf ontdekkingen doen, dat hoort bij de interesse van kinderen. Het maakt niet uit hoe slim het is of hoe goed Nederlands het kind kan. Dus daag je kind, stel ze open vragen tijdens het spelen met de knikkers of de blokken. Zo leren kinderen ook en ontwikkelen ze zich”. Vervolgens gingen de kinderen aan de slag met de knikkerbanen, Kapla, Duplo, spiegels, magneten, ballonnen auto´s en vliegtuigjes samen met hun ouders, leerkrachten en vrijwilligers van de Speelotheek.
Niet altijd tijd om te spelen
Initiatiefnemer van deze ochtend is een ouder van de Da Costaschool, Mohamed Akanni, tevens deelnemer aan het project ‘Nu voor later’ van de gemeente Utrecht waarin ouders, kinderen en professionals samen aan de slag gaan om beter samen te werken voor de ontwikkeling van kinderen tussen de 2 en 6 jaar. Een belangrijke leeftijd in de ontwikkeling van kinderen, vindt de gemeente Utrecht. Akanni legt uit waarom hij dit project is gestart: “Ik ken de Speelotheek Hoograven en merkte ook thuis hoe fijn mijn kinderen het vinden als ik met ze speel. Zelf hadden mijn ouders niet altijd tijd om met mij te spelen en was dat in hun ogen niet zo belangrijk. Maar ik wil met dit project aan iedere ouder laten zien dat spelen ook goed is voor het leervermogen van kinderen. Dus dat ze daarvan ook voordeel hebben in hun schoolcarrière. Spelen met je kind is dus niet verwennen, maar ze slimmer maken”, besluit Mohamed.
Aan het einde van de speelochtend werden dertig lidmaatschappen van de Speelotheek Hoograven onder de kinderen verloot, zodat de ouders ook in de toekomst blijven spelen met hun kinderen en bij de Speelotheek het benodigde speelgoed kunnen lenen.
Eerste project
Dit was het eerste project, maar het plan van ouder en vrijwilliger Akanni en hoogleraar De Lange is om deze speelactiviteiten met ouders en kinderen voort te zetten en wellicht uit te breiden naar andere scholen in Hoograven. Akanni: “Je merkt dat er interesse voor is, ook vanuit de gemeente. Dat is heel fijn. Maar we moeten niet vergeten dat we het uiteindelijk doen voor de kinderen. Zodat zij zo veel mogelijk dezelfde kansen krijgen, op school én daarna”. Een impressie van de ochtend is hier te zien.
(Tekst en foto’s: Marieke Feringa, ouder en medewerker Speelotheek)