Brede School-leerlingen beoordeelden beeldende kunst van de Artibus-expo
11 klassen van Brede School Hoograven bezochten eind juni 2013 de eindexpositie van de afdeling Beeldende Kunst van het UCK (ook wel Artibusexpositie). Deze expositie bestaat uit kunstwerken gemaakt door cursisten van het UCK.
Ware ‘museumsuppoosten’ met snorren leidden de leerlingen rond door de tentoonstelling en geven doe- en kijkopdrachten. Wat zijn eigenlijk de regels in een museum? Je mag bijvoorbeeld vaak geen kunstwerken aanraken, maar wat mag vooral wel?
titels voor kunstwerken verzinnen
‘Bewonderen’, zegt één van de leerlingen uit groep 5 van de Ariënsschool. Dat klopt, bewonderen mag en dat gebeurt ook tijdens de rondleiding. De lokalen van het oude schoolgebouw worden geconcentreerd doorlopen en geen schilderij of beeld overgeslagen. ‘Hoe zou dit schilderij heten?’, vraagt een suppoost aan de leerlingen. De kinderen verzinnen zelf passende titels bij de werken of tekenen op hun papier wat voor bouwwerk zij van karton zouden willen bouwen.
wat was het allermooist?
Na drie kwartier zitten de leerlingen weer beneden in de kantine en stelt de suppoost de laatste vraag; ‘Welk kunstwerk vonden jullie nou het allermooist, of het meest bijzonder?’ De kinderen overleggen en overpeinzen hun keuze; ze mogen het nummer van het kunstwerk namelijk opschrijven en inleveren voor de heuse ‘kinderpublieksprijs’. Een jongen vraagt; ‘Maar wanneer heb je dan gewonnen?’, de suppoost legt uit dat de kinderen zelf niet kunnen winnen, maar dat de kunstenaar van het kunstwerk dat het meeste wordt uitgekozen de eer krijgt van deze leerlingen. De jongen knikt begripvol. Met deze laatste vraag is een einde gekomen aan het bezoek, volgens sommige kinderen duurde het veel te kort, anderen rennen alweer naar buiten.
top 3
De video van Berthe Schoonman kreeg van de kinderen de meeste stemmen en was dus het populairst. Daarmee wint zij de kinderpublieksprijs. Hieronder de top 3 van kunstwerken die de kinderen het meest aanspraken.
