Verhogen aanstaande fietsstroken inderdaad fietsveiligheid op de Hooft Graaflandstraat ?
Op 18 juni 2013 gaf Wijkbureau Zuid (via twitter) antwoord op het (inmiddels geactualiseerde) bericht Verkeersmaatregel 21: fietsstroken op de nogal krappe Hooft Graaflandstraat. Wanneer komen ze?.Welnu komend najaar 2013 dus:
@hoograven11 @Wijkkrantaanzet Binnenkort wordt opdracht gegeven voor aanleg fietsstrook #HooftGraaflandstraat. Start werkzaamheden najaar!
— WBZuid (@WBZuid) June 18, 2013
Ongeveer tegelijkertijd op 18 juni mailde Raphaël Klijn (van de Bewonerscommissie Hoograven-Zuid) het volgende over fietsverkeerveiligheid op de Hooft Graaflandstraat:
auto’s rijden soms te hard
Begin vorig jaar (2012) hebben wij in een overleg met het wijkbureau aangegeven dat de Hooft Graaflandstraat gevaarlijk is voor fietsers. Er wordt door auto’s soms te hard gereden. Tot nu toe botsten auto’s alleen een paar keer per jaar tegen verkeersborden, maar het zal niet lang duren voordat een fietser daar op straat ligt.
fieststrooksuggestie
Drempels zijn geen optie vanwege de bussen, dus hebben we gevraagd of de gemeente wil kijken wat er mogelijk is om de veiligheid te verbeteren. We suggereerden een fietsstrook aan te leggen a la Burg. Reigerstraat. Positief was dat het wijkbureau dit vrij snel heeft opgepakt.
stroken effectief?
Kritisch punt is dat ik nergens een wetenschappelijke onderbouwing heb kunnen vinden dat fietsstroken daadwerkelijk de veiligheid voor fietsers verhogen. Eerder het tegenovergestelde bleek uit een publicatie…
Maar de ervaring zal leren of het werkt. Ik fiets er dagelijks dus zal het gaan beleven.