Verkeersmaatregel 21: fietsstroken op de nogal krappe Hooft Graaflandstraat. Wanneer komen ze? ‘Start aanleg najaar!’
Update 18 juni 2013:
@hoograven11 @Wijkkrantaanzet Binnenkort wordt opdracht gegeven voor aanleg fietsstrook #HooftGraaflandstraat. Start werkzaamheden najaar!
— WBZuid (@WBZuid) June 18, 2013
“Geachte redactie, Onderstaand bericht (=Maatregel 21: knelpunt Hooft Graaflandstraat, Zuid) kwam ik tegen op de website van de gemeente Utrecht. Aangezien ik dit bericht nog niet eerder had gelezen, dacht ik dat het voor jullie website of twitter wellicht ook interessant kan zijn..Met vriendelijke groet, Chris” mailde Chris op zaterdag 15 juni.
best krap die ‘hoofTstraat’
Heel interessant Chris! En die krappe Hooft Graaflandstraat (want daar gaat bovengenoemd bericht dus over) kan heel goed maatregelen voor veiliger (fiets)verkeer ter plekke gebruiken.
Dit ‘nieuws’ is op 24 mei 2013 op de gemeentelijke website gezet, als onderdeel van 28 Maatregelen Verkeersveiligheid in heel Utrecht, w.o. 3 in Hoograven, waarvoor het College van B&W € 5.000.000 ter beschikking heeft gesteld.
wanneer fietsstrokenpret?
Maar wanneer worden die fietsstroken op de Hooft Graaflandstraat dan aangelegd?
Welnu: “Het ontwerp en de kostenraming zijn gereed. De opdracht moet nog worden verstrekt en daarna kan de uitvoeringsplanning worden vastgesteld. Deze wordt verwacht voor de zomer van 2013” (aldus Utrecht.nl). Zucht.
Wanneer precies? Méér weten wij, piepkleine webredactie, op dit moment (17/6) ook niet.
Heeft U, goed geïnformeerde buurtbewoner uit de Hooft Graaflandstraat e.o (of wijkbureau), wellicht méér informatie hierover? (Of hebben wij wat gemist?) Meld het svp aan redactieaanzet@yahoo.com of @wijkkrantaanzet
Lintmeijer duidelijker
In een brief (dd 23 mei 2013) van Verkeerswethouder Frits Lintmeijer aan de gemeenteraad staat het iets duidelijker:“Voor het zomerreces wordt ook gestart met de Hooft Graaflandstraat” (Maatregel 21)” (En: “Het streven is om vóór 1 november 2013 in totaal 15 projecten afgerond te hebben”.
Àlle 28 knelpunten in Utrecht moeten in 2014 worden afgerond.
Briljantlaan/Diamantweg/Aquamarijnlaan/enz.
Er is in de wijk dus ook een onoverzichtelijke ‘verkeersknoop bij de stoplichten bij het Smaragplein‘. “Voor dit knelpunt worden verschillende opties onderzocht waarbij de fietser meer ruimte krijgt” en: “Het onderzoek moet worden gestart, de uitvoering zal in 2014 plaatsvinden”. (Lazen wij op 17/6/13 bij Maatregel 19)
ex-knelpunt Vultostraat
Opmerkelijk was wel dat zowel wethouder Lintmeijer als website Maatregelen verkeersveiligheid in mei nadrukkelijk het ‘succesnummer’ -want eind 2012 reeds gerealiseerd– Maatregel 20: Oversteek over de W.A. Vultostraat bij de Burgemeester Smitsstraat noemden.
- Recent fietspadnieuws van een ander kaliber, Baden Powelllaan-Houtensepad; zie:hier
- .Een fietsroute in Tolsteeg/Hoograven waar maatregelen voor een ander soort ‘veiligheid’ misschien van pas komen is de ‘Veiliger Fietsroute Zuid‘ (Binnenstad-Opaalweg-Lunetten); zie hier