Jong en oud speels met verstoppertje in Woonzorgcentrum Tolsteeg
Kinderen van de Brede School Hoograven-Zuid zouden (op 29/5 2013) sámen met senioren uit Woonzorgcentrum Tolsteeg een speurtocht doen in/rond de fraaie TolsteegTuin die daar naast de hoofdingang ligt.
Dus wandelde schrijver dezes (en beroerde fotograaf met een kermiscamera) naar de Saffierlaan 10.
Weldra bleek het een speurtocht naar de speurtocht te worden..
tomaten
In de kas van de TolsteegTuin was alleen tuinvrijwilligster Trudie (“met i.e!”) te vinden, die in de recente geplaatste kas piepkleine tomatenplantjes in potjes plantte.
“Zoekt u Kees de Tuinman? Die is weg; hij is samen met kinderen bezig viooltjes te planten in Hoograven-Zuid”. Huh?
Overigens vindt Trudie, sinds enkele jaren woonachtig in de wijk, in een appartement aan de Vaartse Rijn, haar bezigheden in de woonzorgcentrumtuin heel prettig om te doen.”Vooral vanwege het leuke contact met de ouderen. Zo dit was potje 12, dan nu potje 18″.
dat weer weer
“Was het maar zo mooi weer als gisteren”, zei AxionContinu-zorgbemiddelaar Ingrid Bulsink even later, “dan hadden we de speurtocht niet naar binnen hoeven te verplaatsen”.
verstoppertje
De speurtochters hadden verstoppertje gespeeld en de kinderen waren verrast hoe goed de bejaarde dames zich hadden verscholen (op verschillende verdiepingen in het mooie atrium, dat met groen is opgefleurd.). De dames zouden het zo wéér willen doen, verstoppertje, en de rol van ‘vossen’ spelen in het speurspel. Om punten te scoren moesten kinderen vragen van de ouderen beantwoorden (of andersom), zoals: ‘Hoe oud is de Watertoren’ of: ‘Wanneer is Station Vaartsche Rijn klaar?’.
leefplezier
In haar gloedvolle betoog over waarom Axion Continu Tolsteeg regelmatig allerlei leuke activiteiten organiseert benadrukte Ingrid Bulsink een paar keer het woord ‘leefplezier’. “We brengen onze bewoners bewust in contact met kinderen of andere buurtbewoners. Dat soort ontmoetingen dragen bij aan het leefplezier van ouderen en daardoor ook aan hun gezondheid”.
vreedzaam
Leerlingen van de Brede School Hoograven öp hun beurt worden spelenderwijs onderwezen volgens de pedagogische visies over ‘Vreedzame School’ & ‘Vreedzame Wijk’; allemaal concepten om scholen prettiger te maken en de ‘sociale cohesie’ in wijken te bevorderen. Kinderen op een ludieke educatieve manier oudere wijkbewoners laten ontmoeten past prima in die vreedzame visie.
Update 12 juni 2013:
{youtube}RLHbfBVqOg0{/youtube}