BRU-fopspeen voor opposanten uitgeklede busdiensten. Eggermont (SP): “géén herstel lijn 6 & 1” in Hoograven
Deze week vanaf 22 april werden veel mensen, die bij het Bestuur Regio Utrecht geklaagd hadden over de uitgeklede bussendienstregeling sinds december 2013, een beetje blij omdat zij een positief gecommuniceerde e-mail van het BRU hadden ontvangen, waarin o.m. de kreet ‘Lijn 6 door Hoograven deels hersteld’ in het oog sprong. (De tekst van die e-mail staat ook hier). Met dit webbericht probeerden we te grote vreugde hierover te temperen, omdat je van de taaie onderhavige reactienota van het BRU (vanaf pagina 21) helemaal niet zo vrolijk wordt.
fopspeen
“Rechtstreeks reactie vragen aan de direct betrokkenen levert meerwaarde op”, zei Arjen Gerritsen, portefeuillehouder OV van BRU. “Alle binnengekomen reacties zijn dan ook zorgvuldig meegewogen”. Maar misschien heeft hij de reageerders en insprekers op een fopspeen getrakteerd.
Gemeenteraadslid Michel Eggermont (die ook NS-servicemedewerker op Utrecht Centraal is) van de driekoppige SP-fractie in Utrecht formuleert het allemaal nog veel scherper (“geen herstel buslijnen 1 en 6”) in een persbericht van 26 april hieronder:
Reactienota OV 2014 vol vaagheden, geen herstel buslijnen 1 en 6
De SP is ronduit teleurgesteld over de reactienota van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) op de vele klachten over de bus in Utrecht. Er is botweg vastgehouden aan bezuinigen door lijnen te schrappen, in plaats van bijvoorbeeld ook te kijken naar frequenties waarmee de wijken Hoograven, Lunetten en Lombok goed kunnen worden bediend.
362 emails, 14 brieven en 1900 handtekeningen ten spijt, komt het BRU niet verder dan vaagheden over de lijnvoering in Utrecht Zuid en verbeteringen van de servicelijnen 14 en 15. Lijn 1 komt niet terug in Lunetten. Ook de door de bewoners zeer gewenste terugkeer van lijn 6 in Hoograven en lijn 14 in Lombok komt er niet. De onlogische omlegging van de lijnen 3 en 4 in Oost blijft onverkort staan.
SP-woordvoerder OV Michel Eggermont: “Voor de zoveelste keer blijkt dat het BRU volkomen met de rug naar de mensen toe staat. Men noemt de reacties waardevol, maar doet er niets anders mee dan bijvoorbeeld een vage opdracht aan de vervoerder om delen van Hoograven een directere verbinding met Utrecht Centraal te geven. Daar kunnen mensen toch niets mee?”
Voor de servicebusjes van lijn 14 en 15 gaat het BRU zoeken naar ‘een logischer begin-/eindpunt, met aansluiting op hoogfrequent busvervoer.’ Alle servicebusjes zouden inmiddels toegankelijk zijn voor iedereen. Eggermont: “Dat is dus absoluut niet zo, zoals wethouder Lintmeijer kortgeleden nog erkende. Ik nodig de ambtenaren van het BRU van harte uit een keer zelf de proef op de som te komen nemen. Ik regel wel een kinderwagen.”
Wat de SP betreft komt de zeggenschap over de dienstregeling van de stadsbus terug naar de gemeente Utrecht, zodat de bewoners zelf kunnen kiezen welke partij hun belangen op dat gebied het best behartigt. De SP blijft zich in ieder geval vol inzetten voor goed en toegankelijk openbaar vervoer in alle wijken.