Buslijn 6 “vanaf december 2013 deels hersteld in Hoograven” en er gaan meer bussen stoppen bij halte Goylaan HvH
Update 25 april: BRU-fopspeen voor opposanten uitgeklede busdiensten. Eggermont (SP): “géén herstel lijn 6 & 1” in Hoograven
waardevolle reacties
Op 23 april maakte de opdrachtgever van het openbaar vervoer in de regio Utrecht (BRU) bekend dat vanaf december 2013 “de routes van de oude buslijnen 1 en 6 door Hoograven deels hersteld worden dankzij inzet van buslijnen uit Houten en Nieuwegein“. Dat staat tenminste in de inleiding van het bericht ‘Waardevolle reacties op OV-plannen 2014‘ (en in een email aan de vele mensen die reageerden op een BRU-oproep in februari).
(Verderop in dit webbericht aandacht voor de vele Hoogravenaren die zich gemengd hebben in de discussie over de verarming van het OV in de wijk. Met name de ouderen zijn boos, omdat ze zich ‘opgesloten’ voelen in de wijk)
Aleid en Frits
Verheugend mag heten dat het BRU (waarin Aleid Wolfsen DB-voorzitter is en wethouder Frits Lintmeijer lid van het DB) een beetje heeft geluisterd naar (vooral veel) klachten over de verschraling van het OV sinds december 2012. (Het BRU heeft overigens ook geluisterd naar wat het Utrechtse College van B&W, ook met Aleid & Frits op 26 februari heeft ingefluisterd)
Anderzijds blijft het OV-budget (o.m. door verlaagde bijdrage van het Rijk) structureel kariger dan het vroeger was en worden er in 2014 nog meer dienstregelingen omgegooid en helaas verslechterd. Met andere woorden àls Lijn 6 ‘deels’ terugkeert in Hoograven dan rijdt ie toch minder vaak en anders dan vroeger (en Lijn 8 rijdt al vanaf 2 juni 2013 niet meer verder dan CS)
taaie reactienota
Een en ander kunt u nalezen, voor Hoograven eo in hoofdstuk 7 vanaf pagina 21, in de zgn reactienota (op vele klachten, brieven en insprekers) van het BRU.
Waarschuwing: die reactienota bevat taaie taal met technocratische kost.
(Zoals: “Het herstellen van de oude lijnvoering van lijn 1 en 6 behoort om kostentechnische redenen niet tot de mogelijkheden. Wel wordt de vervoerder gevraagd om met voorstellen ter verbetering van de ontsluiting Hoograven te komen” &
“BRU vraagt de vervoerder een voorstel te ontwikkelen om delen van Hoograven een directere bediening met Utrecht Centraal te geven en daarbij de ervaringen (bezettingscijfers) en reizigersreacties te betrekken. Hierbij wordt specifiek advies gevraagd over het vervoerkundige nut en de noodzaak van een nieuwe halte op het Goylaan”
Veel insprekers uit Hoograven
Op 9 april 2013 was er een zgn Raadsinformatieavond over het buslijnennet in de regio Utrecht, in de raadzaal van het Stadhuis. In principe ‘moest’ het gaan over de dienstregeling van 2014 (waarschijnlijk, vanaf december 2013, uit te voeren door de nieuwe vervoerder Qbuzz).
Er waren 9 april in totaal 73 mensen aanwezig in de raadzaal van het stadhuis, waarvan 12 meepraters, waaronder vrij veel mensen uit Hoograven. Zie (onder: OV-dienstregeling 2014) tekst & bijlagen hier.
Het gemeenteverslag over wat de insprekers vertelden staat hier.
- Insprekers (over Hoograven eo) op 9 april:
- Marieke Lampe namens COSBO Stad Utrecht:
- had met name van ouderen uit Lombok en Hoograven schrijnende berichten ontvangen over het niet meer de wijk uit kunnen, omdat de afstand tot de halte te groot is, de servicebusjes niet naar de binnenstad c.q. het station rijden etc. “Ouderen die bijvoorbeeld gehecht zijn aan een ritje naar de markt op zaterdag om een visje te halen, kunnen dit nu niet meer”
- Carolien Verpalen zei o.a:
- “Ik baal er van dat lijn 6 in Hoograven is opgeheven en dat Lijn 1 niet meer naar Lunetten gaat. en dat er een pendelbusje heen en weer rijdt om het kwartier er, waar nog niet overal rollators/rolstoelen/buggy’s/honden in passen”
- Mw J. Tinholt, verzamelde 229 handtekeningen voor de terugkeer van Lijn 6:.
- Ze betoogde dat het voor senioren gevaarlijk, cq onmogelijk, is om naar de binnenstad of het Diakonessenhuis te fietsen. Daarom zijn ouderen afhankelijk van bussen, Sinds december 2012 kost dat véél extra tijd. Zo moet Mevrouw Tinholt met 3 verschillende bussen naar het Diakonessenhuis reizen.
- Ilham Ben Omar sprak namens zijn bejaarde moeder:
- en stelde dat door de dienstregeling sinds december 2012 in diverse delen van Hoograven er geen haltes meer op loopafstand zijn.
- Bart Tammer voorzitter van de bewonersvereniging Nieuw Plettenburgh:
- werd emotioneel en had het over een “groot schandaal”, maar “rekende er op” dat Lijn 6 spoedig terug zou komen in de dienstregeling.
Tammer vertegenwoordigt Plettenburgh-bewoners, gemiddelde leeftijd 83 jaar, waarvan een groot deel een rollator gebruikt en via het OV nog eens naar familie en naar de stad zou kunnen, als er wat dichter in de buurt haltes zouden zijn. “Er is geen enkel respect meer voor deze kwetsbare groep”, aldus Tammer, waar toe hij ook babies in kinderwagentjes rekent. - Hans Ende van reizgersvereniging ROVER:
- “Er is nu een ondermaatse voorziening van twee taxibuslijntjes (Lijn 15 en Lijn 14 in Lombok) die door het BRU zo ontworpen zijn dat er niet veel veel reizigers op af zullen komen. En, hoewel ze primair ontworpen zijn voor senioren hebben ze geen haltes bij de belangrijkste woongebouwen uwen van senioren in hun van senioren in hun verzorgingsgebieden”
- Mevrouw Boukassa (die in het gemeentelijk verslag niet genoemd werd):
- sprak ook namens een bejaarde moeder en en vertelde o.a. dat het nadeel van Lijn 1 via Rivierenwijk was dat deze bus er veel langer over doet om de binnenstad te bereiken dan voorheen Lijn 6, onder meer omdat de bus regelmatig vast staat in de file op de Croeselaan.
- Dianne Barker:
- “Net zoals voor vele anderen heeft het verdwijnen van lijn 6 mij van de stad afgesloten voor mijn gevoel” &
- “Llijn 15 is niet betrouwbaar en hoort eerder op het platteland dan in een grote stad” &
- “Laat een groep buspassagiers zich over dit probleem buigen, ipv. een ambtenaar die naar zijn werk komt in de auto, wat naar mijn idee tot nu toe is gebeurd”