Totale ’toegankelijkheid’ minibusjes Lijn 15 (Hoograven) & 14 voor minder valide OV-gebruikers en verse ouders is ‘papieren werkelijkheid’

Bus 15 Smaragdplein(Update 5 april met reactie van het GVU; onderaan dit bericht)
(2e update 5 april
met een reactie van ex-rolstoeltaxichauffeur/fractievoorzitter SP Tim Schipper; onderaan dit bericht)

“De BRU kan nog méér vertellen” aldus een nadrukkelijk anonieme bron in een busje van Lijn 15, dat maandag t/m-vrijdag overdag vóór 18.00u om het kwartier tussen het Smaragdplein en Hoograven-Zuid vv rijdt. Het was een antwoord op de vraag van de (valide) schrijver dezes op de vraag over het ‘juichbericht’ van 22 maart 2013 van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) dat de minibusjes van Lijn 14(=Ringlijn in Lombok) en Lijn15 voortaan voor “àlle OV-reizigers toegankelijk” zouden zijn. Hoeveel van die minibusjes zijn dan wèl geschikt voor mensen met een rollator, rolstoel, buggy of kinderwagen? “Nul”, wist bovengenoemde persoon zeker…

rolstoel & rollator: moeilijk
Het minibusje waarin uw reporter plaats nam had een OV-chip-apparaat, een lage instap én een rolstoellift aan de achterkant. Echter: “Een rolstoel kan er niet in, omdat de stoelen in het busje niet inklapbaar zijn. Rollators moet je vastbinden en dat kan niet. Bovendien mag een persoon in een rolstoel niet op de lift; die moet anders naar binnen geholpen worden. Dan moet de chauffeur naar buiten, maar die doet dat niet; anders moet deze steeds geld en spullen opbergen wegens diefstalgevaar. Een grote kinderwagen kan sowieso niet in het busje; een inklapbare buggy wel..”

Gvu-logoHartvoorStartGVU-chauffeurs
Een paar dagen eerder vernamen we van SP Utrecht-fractiemedewerker Kees van der Graaf: “Ik heb gisteren en vandaag (= 1 & 2 april -HVD) GVU-chauffeurs gesproken. Ze vinden het heel erg vreemd dat buslijnen verdwijnen, en die servicebusjes in de plaats van normale busjes komen. Op die servicebusjes rijden dus chauffeurs die ook taxibusjes rijden, dus geen GVU-personeel. Met groot gejuich van de BRU werden nieuwe servicebusjes aangekondigd, waarin je met je rollator in kan komen met behulp van een liftje.
Volgens de chauffeurs is er pas 1 in dienst. Mensen klagen nog steeds, omdat ze geholpen moeten worden. Ook wordt volgens de chauffeurs veel gevraagd hoe je in de Kanaalstraat moet komen, dus fijne informatie allemaal”

“kinderziektes”
De communicatieadviseur van Bestuur Regio Utrecht, om commentaar op de SP-bewering gevraagd. reageerde als volgt: “‘Uit navraag bij Connexxion/GVU blijkt dat, zoals eerder bericht, alle busjes zijn vervangen door minibusjes die voor zowel rollator, rolstoel als kinderwagen toegankelijk zijn. Iedere verandering heeft echter kinderziektes.”

BRU logomanco snel oplossen
“Wat nu nog speelt, is dat tijdens de pauze van de reguliere chauffeurs, de chauffeurs die de busdienst opvangen in een andere bus rijden. Díe bussen zijn niet voorzien van een rolstoellift en dus niet voor reizigers in een rolstoel toegankelijk. Dat gaat dus om een enkele rit, niet voor de volledige dienstregeling. Overigens zijn die busjes wél toegankelijk voor reizigers met een kinderwagen of rollator. Vanzelfsprekend wordt dit manco snel opgelost”.

reactie GVU 5 april:
De communicatiemanager van het stadsbusbedrijf GVU mailde: “Het klopt dat er, zoals BRU het omschrijft, in het begin wat kinderziektes zijn geweest bij de start van het rijden met de kleinere busjes. Dit is intern geëvalueerd en hierop zijn de benodigde acties ondernomen.

connexxion logoVanaf nu zetten wij op de lijnen 14 en 15 busjes in die voor alle OV-reizigers toegankelijk zijn. De busjes rijden volgens dienstregeling. De busjes worden bestuurd door gediplomeerd personeel dat werkzaam is bij het onderdeel Taxi van Connexxion.
De busjes zijn door middel van een lift toegankelijk voor een rolstoel, natuurlijk verleent de chauffeur hierbij assistentie. Dit geldt ook voor reizigers met rollator of kinderwagen. Om ruimte te maken voor een rolstoel of kinderwagen wordt het aantal zitplaatsen in het busje verminderd”

Tim Schipper microfoonreactie Tim Schipper 5 april:
De Hoogravense fractievoorzitter van de SP in de Utrechtse gemeenteraad deed ook een duit in het zakje: “Heb zelf dik twee jaar als chauffeur op dit type busjes gewerkt, met rolstoelers, mensen met rollators en scootmobiels. Dat waren dan meestal ritten waarbij je één, hooguit twee rolstoelen aan boord had én je kon je bus er van te voren op voorbereiden, door alvast stoelen in te klappen. Je wist van te voren wat je aan boord kreeg. De benodigde gordels en andere spullen lagen ook al klaar in de bus.
Ook dan was ik minimaal drie minuten kwijt om iemand met een rolstoel of scootmobiel in de bus te installeren. Achterdeuren openmaken, lift naar beneden, rolstoel erop, lift naar boven, rolstoel vastzetten, veiligheidsgordels omdoen, lift inklappen, achterdeuren sluiten…“.

no way
“..Als je, zoals in het geval van lijn 14 en 15, ook nog eerst je bus moet aanpassen door stoelen in te klappen en bevestigingsmateriaal te voorschijn moet halen, dan kost dat nog meer tijd. No way dat je dan nog volgens dienstregeling kan rijden. De chauffeur zal bovendien zijn geld en andere spullen van waarde niet graag onbeheerd achterlaten. Komt bij dat je met een rolstoel aan boord de helft van de overige zitplaatsen kwijt bent. Denk niet dat je dikke maatjes wordt met de chauffeur als je met een rolstoel deze ‘servicebusjes’ in wil. En ook niet met de andere passagiers, die graag hun aansluitende lijndienst willen halen..”.

papier & praktijk
“..Rollators leiden een eigen leven en moeten worden ingeklapt en/of vastgezet. Kinderwagens had ik nooit aan boord, maar het lijdt geen twijfel dat ook die via de achterdeur en de lift naar binnen moeten. Kortom: vergeet die papieren werkelijkheid van de toegankelijkheid maar. In de praktijk zijn deze servicelijnen niet berekend op minder valide passagiers en verse ouders..”.

{youtube}jiUfobeDTVw{/youtube}

http://site.aanzetnet.nl/wijknieuws-mainmenu-44/algemeen/1578-minibusje-lijn-15-

Deze site gebruikt cookies. Door verder te gaan gaat u akkoord met dit gebruik. meer informatie

Wij gebruiken cookies om ons websitebezoek te meten, en om bepaalde inhoud van derden (Youtube-filmpjes, Facebook- en Twitter-widgets) te tonen.

Sluiten