Karima’s klaagzang over OV-bussen en -busjes in Hoograven. Terecht?

HaltepaalKarperstraat HooftGraaflandstraat“Ik heb gisteren (12/2) 40 minuten moeten wachten op het´pendelbusje´(Lijn 15)..”, schreef ons de Hoogravense Karima Kourtit; “..van Smaragdplein naar de ’t Goylaan Dit is een rit van 3 minuten met de auto en lopend ben je gauw 25 minuten bezig. Het busje kwam niet en ik moest 25 minuten lopen. Dit gebeurt nu dagelijks. Wat kunnen we doen via Aanzet?

LijnenkaartBussenHoogravenTolsteeg2013Wat hier boven staat strookt dus duidelijk niet met de dienstregeling van Lijn 15;  zie: overdag ma-vrij, doch: ‘s avonds; doch: zaterdag; doch: zondag
(Inzoombare OV-kaart Regio Utrecht: hier)

Verder klaagt Kourtit o.a.: “We kunnen om  bij Constant Erzeijstraat/’t Goylaan te komen alleen via lijn 8 naar Smaragdplein en daar weer overstappen en weer lijn 15 nemen naar Hoograven (Erzeijstraat/Goylaan)

busjes 15 zonder service?
Verderop in dit webbericht staan nog meer bus(jes)klachten van Karima Kourtit (o.a. over ‘servicebusjes’-chauffeurs die mensen met rollators en kinderwagens zouden weigeren)

Tja, wat kunnen we doen via Aanzet? We schreven in de krant en op deze website vaker over de verschraling van het openbare busvervoer in de wijk (sinds 9 december 2012) en merken dat dit thema ook leeft op twitter. (Onder andere de blinde Hoogravenaar @vitallie roert zich regelmatig over het OV in zijn wijk)

GVUBus Neutraalbusbochtsoap
Voordat de dienstregeling van 9 december inging was er veel commotie over het verdwijnen van de rechtstreekse buslijn (6) via de as Briljantlaan, WA Vultostraat, Constant Erzeijstraat naar Hoograven Zuid; waarvoor een gewijzigde Lijn 1, via Rivierenwijk, Zuiderbrug naar Hoograven Zuid een alternatief zou moeten zijn.
Op 9 december onstond echter een ware soap, omdat Lijn 1 de bocht van Goylaan naar de Hooft Graaflandstraat (nog) niet kon maken, waardoor de bus, tot verbazing van menigeen, vanaf de Rijnlaan via de Waalstraat en Diamantweg om moest rijden door toch weer Vultostraat en Erzeijstraat, doch daar nièt bij alle haltes stopte.
Deze situatie zou per 20 februari voorbij moeten zijn en dan rijdt Lijn 1 volgens de eerder bedoelde dienstregeling.
(Overigens wordt het busvervoer in Utrecht in april wéér omgegooid..)

ConnexxionBusjekinderwagen & busje 15
Karima Kourtit: “Ik heb geen vertrouwen meer in de behandelingwijze van de klachten. Er moet iets gebeuren! Veel mensen hebben klachten, maar veel van hen weten niet hoe ze een klacht kunnen indienen. Ik doe een oproep aan iedereen om te reageren op de uitnodiging van het BRU om commentaar te leveren op de dienstregeling. (Zie ook: SP-vragen hier)
Onlangs heeft een mevrouw met een kinderwagen Lijn 15 proberen te nemen, maar het was niet mogelijk haar kinderwagen in het pendelbusje te krijgen. Helaas, de dame moest een eindje gaan lopen. Mensen met een rolstoel, rollator, kinderwagen, etc. kunnen niet mee”.
(Dit probleem is overigens òòk gesignaleerd door de Wijkraad Zuid; zie: WRZ-advies aan B&W d.d. 7 februari 2013 -red.)

“We wachten langer, moeten lange afstanden lopen. Er is geen rechtstreekse verbinding met de wereld voor velen.
We raken geisoleerd. Hoe kunnen we de mensen duidelijk maken hoe ze een klacht kunnen indienen, zowel bij BRU, GVU als bij mij via de mail (k_kourtit@hotmail.com). Kunnen we dit via Aanzet kenbaar maken? Dit kan gewoon niet meer”.
(Reacties mogen òòk naar redactieaanzet@yahoo.com en @WijkkrantAanzet)

BRU
Op 20 december schreef Karima Kourtit aan de directie van het Regio Bestuur Utrecht (BRU), dat verantwoordelijk en opdrachtgever is voor het OV in de regio Utrecht:
GVUBusVoorkant“Ik heb het OV-probleem: uitvallen van de buslijnen 1 en 6  bij alle gemeenteraadsleden, de BRU, de GVU, etc. neer gelegd. Tot op heden is er geen verantwoordlijkheid genomen om dit probleem op te lossen.

busje 15 & rollator
Ik zat vanmorgen in het pendelbusje (15), 1 halte later stond er een oud vrouwtje op het pendelbusje te wachten met een rollator in de kou. Ze stak netjes haar hand op. Hij was zeer intimiderend naar mij, alleen omdat ik hem dus had verziocht te stoppen voor mevrouw. Pendelbusje lijn 15 rond 08.45 uur kenteken: 38-PLN-4. De buschauffeur is gewoon doorgereden. Ik heb hem nog vriendelijk verzocht te stoppen en haar mee te nemen, maar hij weigerde nog naar mij te luisteren”

in de kou
“Dit kan gewoon niet! Ik vind het zeer treurig dat dit soort dingen gewoon kunnen gebeuren. Iedereen klaagt hierover! Het was erg triest om dit vandaag mee te maken (dat oude vrouwtje stond daar in de kou machteloos te zwaaien naar de chauffeur). Ik hoop dan ook gauw van u te horen.Graag uw reactie hierop”

BRU logoonwenselijk
Hierop antwoordt op 20 december een beleidsmedewerker OV namens het BRU:

“U beschrijft een vervelende en onwenselijke situatie. Deze klacht heeft BRU doorgestuurd aan het vervoerbedrijf GVU; zij dienen hier actie op te ondernemen om dit te voorkomen en u -en ons- over de afhandeling te berichten”.
Karima Kourtit hoorde echter verder niets meer over deze klacht…

BRU-beleidsmedewerker OV op 20-12-2012:
“Uw klachten -via diverse mails bij ons, gemeente, provincie, GVU binnengekomen- over de gewijzigde opzet van lijnen 1 en 6 zijn in behandeling genomen. U ontvangt hierover binnen uiterlijk enkele dagen een reactie”.

Gvu-logoHartvoorStartklachten bekend
(Op 11 februari beantwoordt 
Walter van Laarhoven, Projectmanager GVU / Connexxion Karima Kourtit als volgt: “Bedankt voor uw reactie over de bereikbaarheid van Hoograven. De klachten zijn bij ons bekend. Binnenkort wordt met BRU een evaluatie gedaan van de meest recente dienstregelingwijzigingen. Op basis van de uitkomst van deze evaluatie wordt bepaald of er aanpassingen in de komende (zomer)dienstregeling nodig zijn. Wij vertrouwen erop u, voor dit moment, voldoende geïnformeerd te hebben”)

‘servicebusje’ Lijn 15:
{youtube}jiUfobeDTVw{/youtube}

Deze site gebruikt cookies. Door verder te gaan gaat u akkoord met dit gebruik. meer informatie

Wij gebruiken cookies om ons websitebezoek te meten, en om bepaalde inhoud van derden (Youtube-filmpjes, Facebook- en Twitter-widgets) te tonen.

Sluiten