Hoograven wordt ‘Vreedzame wijk’ met kindermediatoren die conflicten oplossen
Hoograven wordt een ‘Vreedzame Wijk‘. Daarvoor ondertekenden vertegenwoordigers van veel verschillende organisaties op 21 januari een convenant (=overeenkomst). Bij de aanpak voor de Vreedzame Wijk gelden voor kinderen dezelfde regels en afspraken op school en op andere plekken in de wijk.
kindermediatoren
Het concept Vreedzame wijk/school is in Utrecht eerder toegepast in o.a. Overvecht en Kanaleneiland. In die laatste wijk kwam Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken op 30 januari 2013 op werkbezoek en raakte onder de indruk van de jeugdige ‘schoolmediatoren’ aldaar. Aan het eind van dit bericht staat een informatief ‘U in de wijk’-filmpje over het werkbezoek. Daarin vindt ook de rechter Joost Wagenaar dat een mediator met geel petje, een meisje van 11, heel verstandig uitlegt hoe zij ruzietjes tussen kinderen oplost en geleerd heeft daarbij onpartijdig te zijn.
bont gezelschap
Het convenant voor Hoograven werd ondertekend door scheidend wethouder Jeugd Rinda den Besten, wijkregiseur Ton Lindhout, Alice van Driel (Ariensschool), Jochem Grimmelikhuizen (Hoge Raven), AnneFieke Prins (Da Costaschool) Conny van de Bruinhorst (de Blauwe Aventurijn), Bert Brouwer (St Jan de Doperschool), Maaike Willemsen (Ouders Brede School Hoograven), Maurien van Mechelen (KMN Kind & Co), Rinske Bos (Ludens), Toaufik Elfalah (Politie), Giovanni Usmany (JoU), Mark Verhoef (Portes), Paul Verweel (VV Hoograven), Ingrid van Zetten (bibliotheek) en Valérie van Valkenburg (UCK).
(De foto’s van mensen en gebakjes, 21/1/2013 in het Wijkbureau Zuid, zijn gemaakt door Heleen Klop)
kids als beleidsadviseurs
De Vreedzame Wijk komt voort uit De Vreedzame School. In veel wijken in Nederland werkt inmiddels een groot aantal basisscholen met dit programma. In De Vreedzame School krijgen leerlingen een stem, mogen ze meedenken over allerlei zaken, krijgen ze verantwoordelijkheden. Bovendien leren ze op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, en hoe je conflicten constructief kunt oplossen. Er worden aparte leerlingmediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten.
eenduidigheid
Door de positieve effecten van De Vreedzame School ontstaat er in veel wijken belangstelling om het succes van De Vreedzame School door te trekken naar de wijk: De Vreedzame Wijk. Met deze verbreding wordt een eenduidige pedagogische aanpak ingevoerd in alle organisaties die in de wijk met kinderen in de basisschoolleeftijd werken.
gescheiden werelden
In sommige wijken leven kinderen in teveel van elkaar gescheiden werelden (school, thuis, straat). Door aan te sluiten bij de werkwijze van de scholen (gebruik van dezelfde begrippen, inspelen op de geleerde vaardigheden, zelfde pedagogische aanpak, zelfde wijze van omgaan met conflicten, zichtbaarheid van De Vreedzame Schoolprincipes, en dergelijke) worden de pedagogische milieus ‘aan elkaar geknoopt’, en wordt het voor kinderen duidelijk dat er overal dezelfde verwachtingen worden gehanteerd, en dezelfde regels en afspraken gelden.
{youtube}jwtdX-czZs8{/youtube}