Ondanks alarmerende berichten zou de aanleg van de tramlijn naar de Uithof op schema liggen.
Eind mei 2011 werden de fervente aanhangers van een mooie tramlijn van Utrecht CS, via Station Vaartsche Rijn en langs Stadion Nieuw Galgenwaard, naar de Uithof heel blij omdat Minister Melanie Schultz toen ‘definitief’ een rijkssubsidie van € 110 miljoen toezegde. (Zie: Minister Melanie maakt ’t mogelijk!). De totale begroting is € 321 miljoen.
April 2012 gingen de werkzaamheden aan het tram-tracé, gedeeltelijk in samenhang met de arbeid aan de treinsporen en stations, van start.
kink?
Op 24 januari 2013 leek er, na eerder ontstane onzekerheid in juni 2012, opeens opnieuw sprake van een kink in de rails te zijn; zie: Komst Uithoftram opnieuw onzeker in DUB-nieuws.
betaalritme
Op 28 januari 2013 melden woordvoerders van de gemeente Utrecht en Bestuur Regio Utrecht echter dat de soep niet zo heet gegeten wordt. (Wethouder Lintmeijer legde op 24/1 aan de gemeenteraad uit dat het Rijk soms een beetje goochelt met zijn ‘betaalritmes’). Zie: Uithoftram rijdt vanaf 2018, bezweren bestuurders.
bomen pineut
Ook op 28 januari stuurde de projectorganisatie Uithoflijn een nieuwsbrief (zie hieronder, na de video) waaruit moge blijken dat men stug doorwerkt. Onder andere in februari 2013 met het verplaatsen en kappen van bomen en het herinrichten van Begraafplaats Soestbergen (waar ten bate van het openbaar vervoer daadwerkelijk graven geruimd of verplaatst worden):
{youtube}BK4sIg1q5H4&{/youtube}