Vr 28/9 21.00 t/m ma 1 okt 5.00u géén treinverkeer Utrecht-Den Bosch. Druk werkweekend Randstadspoor
ProRail verdubbelt de sporen rond Utrecht. Daarom is er dit weekend geen treinverkeer mogelijk tussen Utrecht – Den Bosch en er rijden minder treinen tussen Utrecht – Nijmegen. Maar: “Straks meer treinen en stations rond Utrecht”, aldus ProRail
aansluiting van nieuwe sporen
In het weekend werkt aannemer BAM Rail, in opdracht van ProRail, dag en nacht door om op 1 oktober de eerste twee nieuwe sporen in gebruik te kunnen nemen.
Vanaf vrijdagavond 28 september om 21.00 uur tot maandagochtend 1 oktober om 05.00 uur werkt ProRail met 200 man aan de aansluiting van nieuwe sporen bij Lunetten op het bestaande spoor. Oud spoor wordt opgebroken, ballast gestort en nieuw spoor aangesloten. Maandag 1 oktober wordt het nieuwe spoor in gebruik genomen.
gevolgen voor het treinverkeer
Door de werkzaamheden rijden er komend weekend geen treinen tussen Utrecht en Den Bosch: reizigers kunnen gebruik maken van NS-bussen. Tussen Utrecht en Nijmegen rijden minder treinen. Reizigers van en naar Schiphol kunnen toeslagvrij via Breda reizen en tussen Amsterdam en Eindhoven via Rotterdam CS. Voor reisadvies op maat kunnen reizigers www.ns.nl raadplegen.
gevolgen voor de omgeving van het spoor
Maandag 1 oktober is een belangrijke mijlpaal in het project Randstadspoor. Daarom is het belangrijk dat dit weekend alle werkzaamheden succesvol worden uitgevoerd. Alle werkzaamheden zijn zorgvuldig voorbereid door ProRail en de aannemer, maar desondanks moet er nog hard gewerkt worden om alles op tijd af te ronden.
vrachtwagentransporten & zagen van spoorstaven
Werkzaamheden die dit weekend zowel overdag als in de nacht plaatsvinden zijn onder andere vrachtwagentransporten, storten van ballast, zagen van spoorstaven en machines die over het spoor rijden. De sporen worden voor een deel opgebroken, waardoor de werkzaamheden alleen uitgevoerd kunnen in een weekend als er geen treinen rijden.
overlast
De aannemer werkt om efficiency-redenen op meerdere plaatsen tegelijkertijd. Het is niet altijd te zeggen in welke buurt hij wanneer werkt. Daarbij houden we waar dat kan zoveel mogelijk rekening met de omgeving. Door bijvoorbeeld instructies te geven aan het werkend personeel om niet hard te praten en niet te toeteren. En door werkzaamheden die veel geluidsoverlast geven, indien mogelijk, tijdens daguren in te plannen. Toch is niet te voorkomen dat deze werkzaamheden geluidsoverlast veroorzaken.
werkweekend eind november
In het weekend van 23 tot 25 november werkt ProRail ook aan de spoorverdubbeling rond Utrecht. Twee nieuwe sporen richting Driebergen worden aangesloten op de bestaande sporen. Er is dan beperkt treinverkeer tussen Utrecht en Arnhem. Op 26 november zijn dan in totaal 4 nieuwe sporen in gebruik.
Randstadspoor
De aanleg van Randstadspoor is in de toekomst een grote verbetering voor de mobiliteit rond Utrecht. De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Lunetten – van vier naar acht sporen – moet in 2015 gereed zijn, als onderdeel van een masterplan om Utrecht per trein goed bereikbaar te houden. Reizigers en omwonenden ondervinden nu hinder van de werkzaamheden, maar hebben op termijn veel baat bij de spoorverdubbeling en de bouw van nieuwe stations.
80 kilometer nieuw spoor
ProRail breidt het spoor rond Utrecht flink uit. Ruim 80 kilometer nieuw spoor en 7 nieuwe stations zijn nodig om Utrecht ook in de toekomst goed bereikbaar te houden. Reizigers kunnen straks vaak en dichtbij huis op de trein stappen: met Randstadspoor ontstaat een snel en toegankelijk spoornetwerk in de regio Utrecht. Komend weekend werkt ProRail aan het spoor rond Utrecht.
Meer weten over werken aan het spoor? Kijk op www.prorail.nl/werkaanhetspoor
Lees dit bericht op de website: http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/496/