Woonzorgcentrum Tolsteeg uitblinkers in gastvrije zorg
Net zoals Michelin sterren toekent aan restaurants, beloont een jury van de Gastvrijheidszorg Award 2011 elk jaar zorginstellingen met sterren voor servicegerichtheid en gastvrijheid. Uitblinkers krijgen een plek in de Sterrengids.
Woonzorgcentrum Tolsteeg heeft. in de categorie Verpleging & Verzorging, de 7e plaats bereikt in de ‘strijd’ om de Gastvrijheidszorg Award 2011 (Zie: “Gastvrijheidzorg”).
Vol trots vertellen Marian Scheel en Frans Tienhoven dat het Tolsteeg-team, na vier jaar bikkelen, dit mooie resultaat hebben behaald. Servicemanager Frans straalt wanneer hij in een korte samenvatting vol passie verteld over de behaalde mijlpalen.
De eerste mijlpaal werd bereikt door het verstofte Tolsteeg te ontdoen van een bonte verzameling meubilair uit het verleden. Snel hierna begon de opbouw.Samen met studenten van de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten is er een knusse huiskamer ingericht. (Zie ook: de Aanzet-krant van mei 2009, pagina 6: ‘De uitzichtmachine’)
Me stadsie
Tijdens een rondleiding toont Frans de ruimte en zegt: In deze ruimte worden “filmpies” getoond van “Utereg Me Stadsie”. Frans, die opgroeide in Wijk C, geeft met een glimlach een klap op de knop om zijn “Domtoren” te laten horen en een film te starten.
Welzijn van de bewoners is voor het team belangrijk. Het draait om aandacht voor de bewoners. Sinds de verbouwing en heropening van het restaurant afgelopen december is het er de hele dag een gezellige druk. Om half acht staat het ontbijtbuffet klaar. Met diverse soorten brood, roerei, verse sap: het is er allemaal.
Wie theevisite heeft, kan terecht voor een high tea. Marian geeft aan dat zelfs roomservice mogelijk is; bijvoorbeeld voor een portie bitterballen met een glas wijn, of iets anders.
Aan tafel
Voor de maaltijd van 12:00 uur worden de tafels worden gedekt. Mevrouw Willemse komt het restaurant binnen en stelt gelijk de vraag: “Wie bent u, en waar zijn de foto’s voor?”. Na uitleg, schuift ze, tevreden met het antwoord, aan bij de hoektafel. Midden in het restaurant is een open keuken. Het eten komt van elders, maar hier maakt de kok ter plekke de maaltijd af met extra’s; met een mooi opgemaakt bord als resultaat .
Extra’s
De bewoners waarderen de extra gastvrijheid en extra gezelligheid zeer. Het beste bewijs hiervoor is dat de borden allemaal leeg gaan
-Nét even dat extraatje; -bediening aan tafel; -prettige ambiance en buurtbewoners kunnen ook mee-eten.
“Wilt u ook ontzorgd worden en een maaltijd mee-eten? Dat kan!”, vertelt Marian Scheel.
U bent van harte welkom van 17:00-20:00. Reserveren is wel noodzakelijk; dat kan via telefoonnummer 030-2567567.