‘Maquettes en overig presentatiemateriaal’ in een loods aan de Briljantlaan
Vanavond 19.00 uur in een loods aan de Briljantlaan: Presentatie voorlopig concept stedenbouwkundig plan en programma van eisen locatie Briljantlaan 3-5 ofwel: “concepttekeningen, maquettes en overig presentatiemateriaal, waarbij medewerkers van de gemeente, VMX Architects en Jebber (projectontwikkelaar- red.) aanwezig zijn voor nadere toelichting” . Gaat dat zien!
We zouden vooral benieuwd moeten zijn naar die ‘maquettes en overig presentatiemateriaal’, want die zijn vanavond voor het eerst te zien voor ‘gewoon publiek’. Tot nu toe moesten we het doen met Jebbers Plan van Aanpak locatie De Boo (tussen Vaartse Rijn, Helling, Briljantlaan en Rotsoord)
“Het materiaal dat we gaan presenteren is een vervolg op het gemeentelijke startdocument en ons plan van aanpak. Aangezien alles nog concept is, verstrekken wij echter nog geen stukken”, mailde Monique van Loon, directeur Jebber, eerder. Dus dat wordt spannend, vanavond 7 juni in die loods aan de Briljantlaan…
Omdat het 1e plaatje hierboven géén realistisch beeld geeft van toekomstige bouwontwikkelingen aan de westzijde van de Briljantlaan plaatsen hierbij maar een afbeelding van een plan uit de jaren vijftig voor de oostzijde van de Briljantlaan, het Tolsteegplantsoen; dat dus inmiddels al ruim vijftig jaar bestaat (zie ook: hier)
Peter Sprangers van De Historische Kring Tolsteeg Hoograven weet anders wel een leuk voorbeeldje voor bouwplannen op het voormalige De Boo-terrein: Het pas gerealiseerde project bij de Rode Brug.:
“De st.HKTH wenst de uitgangspunten van het zojuist gerealiseerde project nabij de Rode Brug als basis te nemen voor het overleg ter invulling van het De Boo terrein vanwege de “wet op gelijke behandeling”:
1. Overeenkomstige wijkvisie, 2. Overeenkomstige afstand van het spoor, 3. Overeenkomstige inbreidingsplek, 4. Overeenkomstige oorspronkelijke functie van het terrein, 5. Overeenkom- stige afstand tot het water, 6. Overeenkomstige ontsluiting van de kade, 7. Overeenkomstig behoud van één van de bedrijfshallen, 8. Overeenkomstige bouwhoogte, 9. Overeenkomstige inpassing in de belendende oude bebouwing en straat/steeg structuur van beide zijden van de watergang, 10. Overeenkomstige afstand van de domtoren. 11. Overeenkomstige oplossing van parkeervolume.