Snelle nieuwbouw voor J.W. van de Meeneschool. Sloop en bouw tijdens zomervakantie (uit Wijknieuws Zuid april 2011)
Het volgende verhaal is overgenomen (van pagina 2) van Wijknieuws Zuid van april 2011 (klik: Wijknieuws Zuid)
Snelle nieuwbouw voor J.W. van de Meeneschool
Sloop en bouw tijdens zomervakantie
“Hier ben ik echt heel blij mee”, directeur Connie van de Bruinhorst is razend enthousiast over het plan voor de nieuwbouw voor de basisschool J.W. van de Meeneschool. Het is dan ook een heel bijzonder project: volgens de planning duren de sloop en de nieuwbouw bij elkaar slechts tien weken
“Hier ben ik echt heel blij mee”, directeur Connie van de Bruinhorst is razend enthousiast over het plan voor de nieuwbouw voor de basisschool J.W. van de Meeneschool. Het is dan ook een heel bijzonder project: volgens de planning duren de sloop en de nieuwbouw bij elkaar slechts tien weken!
Het is de bedoeling dat alle werkzaamheden zoveel mogelijk tijdens de zomervakantie plaatsvinden; als dit niet helemaal lukt kunnen de kinderen tijdelijk les krijgen aan de Notebomenlaan. De nieuwe school kan zo snel worden gebouwd omdat er gebruik gemaakt wordt van een ‘modulair bouwsysteem’: in de fabriek worden de onderdelen van de school gemaakt. Op de bouwplaats komt een stalen frame en daaraan worden de kant en klare onderdelen vastgemaakt. Connie van de Bruinhorst: “Deze manier van bouwen heeft echt de toekomst! Eerst was ik even sceptisch, maar ik heb een andere school en andere gebouwen bekeken die ook zo zijn gebouwd en die zien er goed uit. We hebben nauwelijks tijdelijke huisvesting nodig. In zeer korte tijd krijgen we een hele nieuwe, mooie school!”
DubbelsnelDe nieuwbouw van de J.W. van de Meeneschool is een pilot-project van de gemeente Utrecht. Projectleider Nicolette Deetman: “Eén van de redenen dat dit hier nu zo snel kan is omdat de nieuwbouw ook past binnen het bestemmingsplan. Daardoor is geen lang traject nodig voor de vergunning. En er is gekozen voor deze snelle manier van bouwen. Dubbelsnel dus. De nieuwbouw moet van de gemeente aan dezelfde eisen voldoen als elke andere nieuw school: een goed gebouw dat minstens veertig jaar mee kan. Het enige verschil met ‘gewone’ nieuwbouw is dat hier meer in de fabriek gebeurt. Dat scheelt veel tijd en voor de buurt veel overlast.”
Water op de gevel
Titia Luiten van JHK Architecten is betrokken bij het ontwerp van de nieuwe school: “Natuurlijk moesten we bij het ontwerp rekening houden met deze manier van bouwen. De gevelplaten zijn bijvoorbeeld 2,5 m lang. Maar daarbinnen hebben we alle vrijheid. Het ontwerp moet passen binnen het bestaande bestemmingsplan. Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat het nieuwe gebouw past bij deze school: kinderen en medewerkers moeten zich er prettig voelen. Daarom is er veel aandacht voor het klimaat en de kleuren van de nieuwe school. Elke groep krijgt een eigen lokaal plus twee extra voor de buitenschoolse opvang, in het totaal tien lokalen Verder komt er een speelhal, een centrale hal met ruimte voor activiteiten en drie ‘doe-ruimtes’.
Samen met de school kwamen we op het idee om in het ontwerp iets te doen met het thema ‘water’. Dat komt terug in de gevel:blauw met blauwgroen en patronen. Met gevelplaten is zoveel mogelijk! Dat wordt echt heel mooi!”
Groen speelplein en tuin
Twee ouders, Sjoerd Kaarsemaker en Marja van der Veen, kregen dankzij de nieuwbouwplannen de kans om hun idee uit te werken voor het schoolplein en de schooltuin. Groen en natuurvriendelijk zijn de sleutelwoorden, met borders en schooltuintjes. Het komt dus mooi uit dat de schooltuin grenst aan de ‘ecologische hoofdstructuur’. Extra ruimte voor bijvoorbeeld de egeltjes om te scharrelen! Sjoerd Kaarsemaker: “Aan de ene kant van de school komt het plein van de onderbouw, en aan de andere kant voor de bovenbouw met een plek om te voetballen. We willen een speelplein dat uitnodigt om te gaan spelen, tot creativiteit en bewustzijn van de omgeving. Dus geen kant en klaar klimrek maar bijvoorbeeld een boomstronk om op te spelen. Er komen ook meer zitplekken. Aan allebei de kanten komt een rond ‘amfitheater’, waar ook buiten lesgegeven kan worden.” Dankzij het ontwerp van Sjoerd Kaarsemaker en Marja van der Veen is er al één aanpassing gemaakt in de plannen voor de nieuwbouw van de school: de bomen blijven gelukkig staan.