Gepeperde mening over Jebber-transformatie-plannen locatie De Boo (Rotsoord) 12/4 in Commissie Stad & Ruimte
Verderop in dit bericht vindt u een onlangs gestuurde ongezouten mening van een wijkbewoner over mogelijke ontwikkelingen in/bij Rotsoord (Locatie De Boo)
Woensdagavond 12/4 behandelt de Commissie Stad en Ruimte van de gemeenteraad, (volgens planing:) van 21:15 tot· 22:00 uur, punt 17: het gemeentelijk·“Startdocument ontwikkeling locatie De Boo”
U gaat/ging daar niet massaal heen, maar dat· gaat (dus) over het voormalige bedrijfsterrein van De Boo (bouwmaterialen en keukens tot 1/6/2010) tussen Helling/Briljantlaan/Rotsoord. En met name over de bouwplannen die Projectontwikkelaar Jebber (dochter van Mitros en SSH) daar wil realiseren; download Jebbers “Plan Aanpak locatie De Boo”:· hier. (Zie ook: hier.)
(Er zijn overigens de laatste jaren al vele toekomstvisioenen ontsproten voor het nu wat rommelige ‘Hotspot Rotsoord’-subwijkje; zoek eventueel op deze site op trefwoorden als ‘Rotsoord’, ‘hotspot’, ‘De Boo’. enz.
Tevens mocht de burger van de gemeente tot en met 31 maart 2011 mee-debatteren over binnenstedelijk bouwen in o.a. het Rotsoordgebied: hier. De resultaten van dit· ‘stadsdebat’ worden· door de gemeente”aandachtig gelezen, geanalyseerd en samengevat”. )
Hieronder volgt· de scherpe mening van wijkhistoricus/wijkhistorieliefhebber Peter Sprangers, secretaris van de HKTH, over de door Jebber beoogde transformatie van Locatie De Boo
(“De mening over herbestemming·was reeds geformuleerd in de aanloop naar de mogelijke verwerving door de gemeente en ook voorgelegd aan alle betrokken partijen. Blijft een interessant stuk, geschreven met vooruitziende blik”, aldus Sprangers zelf.)
NB: projectontwikkelaar Jebber lag begin 2010 nog in de clinch met de gemeente):
“Betreffende de herbestemming van het De Boo terrein:
Een Manhattanblok is het laatste wat de stichting hier wenst. De enige motivatie lijkt hier winstbejag door het opvoeren van het aantal woninkjes·inclusief ·autostandplaatsen tot een extreme hoeveelheid. Mogelijk is rekening gehouden met het luwen van de protesten waardoor een laagje minder·zal leiden·tot de nu al·ingecalculeerde prognose.
De obligate toetertjes en bellen, samengevat in de term culturele hutspot is niet meer dan drijfzand waar de wijkbewoners niet intrappen. Een nieuw stationnetje met abri-achtige proporties wordt hier uitgemolken tot de laatste·klant.
De overlast van de parkeerders die de nieuwe bewoners bezoeken of iets met het station hebben zal minstens tot aan t’ Goylaan reiken. De schetsen·die een toch al royale wijkvisie Ruimtelijke Visie Rotsoord, uit 2006, -red.> op het gebied stevig bruskeren houden op geen enkele wijze rekening met historisch bewustzijn. Een in de wijkvisie gepland wat hoger gebouw aan de Baden Powell in plaats van “de kop” van de garage is tot daar aan toe
Helling lineaalrecht uit onkunde?
Het oorspronkelijk·prachtig·licht gebogen straatje·De Helling als ideale overgang van Stationskwartier naar Designkwartier (overeenkomstig het Lauwerecht) is volgens de tekening liniaalrecht geprojecteerd uit luiheid en onkunde lijkt het.·
Een organische verbinding van wonen·en waterkant lijkt eerder wisselgeld. Er is zelfs geen begin van relatielegging met oorspronkijke bedrijvigheid die·hier tot·ca.1400 teruggaat.·Stads-pan en vloertegeloven in de 15e eeuw, ·Houthandel Robert, Scheepsmakerij en handelsbedrijf TRIP, Tegel en faiëncefabriek Westraven e.a. Dat zouden stuk voor stuk inspiratiebronnen kunnen zijn om aan te haken als overgangsgebied van designkwartier (De Toonkamer/Pastoe)·naar de historische binnenstad.
Een voordeel: Eindelijk kunnen we de onverklaarbare·naam Heuveloord naar de geschiedenis verbannen en de Helling als minstens 2 eeuwen oude naam historisch verantwoord herverbinden van onder het nieuwe Oosterkadeviaduct tot aan het Pastoecomplex”,