Stedin belooft automatische uitbetaling compensatie na stroomstoring Hoograven e.o van 04.00 tot 08.34 (“indien meer dan 4 uur geen stroom”)
En toen was het donker vannacht* 26/1. (*In de wijken Tolsteeg, Hoograven, Lunetten en later ook nog in een deel van Nieuwegein, zo bleek later)
Stommelen naar de stoppenkast had, bleek achteraf, weinig zin. Het lampje van de koelkast deed het (uiteraard) ook niet. Wat nu (toen)? Was de storing in de hele buurt, heel Utrecht of in heel Nederland..? Zonder moderne apparatuur op batterijen weet men ook niet veel. “Ja er is stroomstoring, goedenavond”, zei de mevrouw achter telefoonnummer 112 (geirriteerd?); sorry!
Toch ook wel sereen en vredig die duisternis. Brandde daar in de verte wel licht? Niets te horen op straat; hoewel: er speelde een carillon; nooit eerder gehoord hier.
De storing duurde van 04.00 tot 8.30 uur, maar dat bleek dus later. Uiteindelijk hadden 10.000 huishoudens in het donker gezeten, zoals men -elders in de stad- ook om 8.05 uur vernemen kon via het RTV Utrecht-programma ‘U Vandaag’ (1e item, klik hier).
Netwerkbeheerder Stedin (@stedin) zweeg die ochtend online als het graf. tot plm 12.44u en wees toen op compensatiemogelijkheden, “ïndien méér dan 4 uur geen stroom” (Wellicht € 35 voor particulieren en dat wordt dan binnen enkele weken automatisch op uw rekening gestort)
(Zie dus: http://www.stedin.net/Storingen/Pages/Compensatieregeling.aspx)