Extra ProRail-bouwterrein bij Opaalweg? Òf in Beatrixpark (Lunetten)?

OpaalwegSlotlaanUitzichtViaductWaterliniewegRavelijnpadRechtsWaterLunet3MauritsVinkDe werkzaamheden voor het  Randstadspoor aan de spoorlijn Utrecht CS-Station Vaartsche Rijn (2015)-Lunetten-Houten, enz. worden de komende tijd fiks uitgebreid,  zo valt (ook) te lezen op www.Lunetten.nl.(15/1: “Werkterrein in het Beatrixpark?”‘) “..en dat zullen inwoners van Lunetten gaan merken'”, aldus deze site.  En bewoners van Hoograven, nabij Opaalweg en Slotlaan, zullen het óók gaan merken,  als het aan het Bewoners Overleg Lunetten (BOL) ligt..

Want het BOL wil namelijk dat een beoogd extra bouwterrein, voor opslag en schaftkeet, dat aannemer Heijmans en ProRail graag willen ‘inpikken‘,  een viaductje zuidwaarts, naar Hoograven, wordt opgeschoven. Namelijk naar een gebiedje* naast  waar de busbaan van lijn 8 (Amethistlaan) een bocht richting Lunetten maakt. Dit terrein ligt echter wel een stuk verder bij het spoor vandaan.

(*Overigens is het de bedoeling dat dit door BOL gewenste ‘bouwterrein voor ProRail’ inderdaad ooit bouwterrein wordt, maar dan voor een woontoren met 47 starterskoopwoningen)
(De gemeente had op 15/1 nog geen officieel verzoek ontvangen van ProRail om het Beatrixpark te mogen gebruiken.)

BeatrixparkLunettenLunet 3 vlak naast spoorwerkzaamheden De zorgen van het BOL zijn trouwens wèl zeer begrijpelijk, want ProRail wil namelijk een stukje van het fraaie Beatrixpark kapen: “ter hoogte van het viaduct onder de waterlinieweg bij het Houtensepad en Lunet 3 dreigt de aannemer Heijmans in de knel te komen. Heijmans heeft meer ruimte nodig dan voorzien om een ongelijkvloerse kruising van de spoorlijn te maken”. (Het Beatrixpark heeft sowieso te lijden onder het bouwverkeer; zie ook: (21/1): Prorail biedt excuses aan en legt werk stil: hier)

HoutensepadViaductWateliniewegLunettenVanuit Impalastraat John Buitink van BOL heeft Prorail en aannemer gevraagd het ‘alternatief Opaalweg’ te onderzoeken “Dan kan de busbaan die daar ligt gebruikt worden voor de aanvoer van zwaar materiaal. Dat is minder belastend voor het (Beatrix)park”, volgens Buitink.
Wordt  toch een stuk Beatrixpark  werkterrein, dan kunnen fietsers tussen Utrecht Centrum (en Tolsteeg en Bokkenbuurt) en Houten v.v. 1,5  jaar lang geen gebruik maken van de doorgaande fietsroute langs fort Lunet 3.


Deze site gebruikt cookies. Door verder te gaan gaat u akkoord met dit gebruik. meer informatie

Wij gebruiken cookies om ons websitebezoek te meten, en om bepaalde inhoud van derden (Youtube-filmpjes, Facebook- en Twitter-widgets) te tonen.

Sluiten