Extra spooronderdoorgang Bleekstraat voor toekomstige tramlijn Vondellaan naar Leidsche Rijn?

 TramroutesMogelijkBleekstraatVondellaan 
Vlak voor de Tweede Wereldoorlog werden in Utrecht allerlei tramlijnen opgeheven om plaats te maken voor iets wat toentertijd veel handiger en moderner leek: de autobus
Ruim 70 jaar later staan de passagiers van driedubbele gelede bussen, die in de spits in hoge frequenties tussen CS en Uithof rijden, als haringen in een ton tegen elkaar gepropt. En dat wordt elk jaar erger, terwijl die bussen (11 en 12) zich ook nog door het drukke verkeer langs het Ledig Erf  of door de binnenstad moeten wurmen.
Zoals bekend is een oplossing in zicht: (hoogstwaarschijnlijk) een tramlijn naar de Uithof óm de Zuid’, met het toekomstige Trein/tramstation Vaartsche Rijn als overstaphalte.

Maar de ambities van regionale bestuurders (BRU) reiken verder: een uitgebreid regionaal tramnetwerk in 2025. (Een kaart met tramlijnen is via deze link te bekijken.)  Eén van de lijnen daarvan zou, aftakkend van de Uithoflijn, een tramverbinding via Vondellaan, Balijelaan en 5 Meiplein naar Leidsche Rijn moeten worden. Dat plan vergt, zoals u al in de Utrechtse media heeft kunnen lezen, ingrijpende werkzaamheden bij de Bleekstraat.

VertrammingVraagtekenHet college van Utrecht heeft vorige week dinsdag 14 oktober een voorkeur uitgesproken voor een nieuwe spooronderdoorgang bij de Bleekstraat en de Vondellaan en heeft besloten deze nader uit te werken. Deze optie is het goedkoopst en het best inpasbaar. De onderdoorgang is nodig voor de inpassing van vijf toekomstige tramlijnen in het (Centraal) Stationsgebied. Voor de tram naar de Uithof· (via toekomstig Station/tramhalte Vaartsche Rijn) kan de onderdoorgang ook als rangeerspoor naar de remise in Nieuwegein gebruikt worden. De bestaande spoorkruising bij de Leidseveertunnel is op de lange termijn ontoereikend voor het regionale tramnetwerk. Een viaduct bij de Rabobank en een viaduct bij de Bleekstraat zijn hiermee van de baan.
BRU en de gemeente Utrecht besloten in juni 2010 tot een bundeling van alle toekomstige tramlijnen aan de binnenstadzijde, een tweede spoorkruising voor de toekomstige tramlijn naar Leidsche Rijn en (in de eindfase) bundeling van alle bussen aan de Jaarbeurszijde. In 2011 maken BRU en gemeente Utrecht de definitieve keuze of de lijn naar De Uithof een bus- of trambaan wordt. Als de tram naar De Uithof gaat rijden is een spoorverbinding nodig om de remise in Nieuwegein te bereiken voor beheer en onderhoud. Uit onderzoek moet blijken wat de beste optie is: een rangeerspoor door de Leidseveertunnel óf door de nieuwe spooronderdoorgang bij de Bleekstraat, via de Vondellaan naar het 5 Meiplein. De keuze voor de locatie van de tweede spoorkruising is nu nodig, omdat de Uithoflijn (HOV om de Zuid) zo wordt aangelegd, dat later de trambaan naar Leidsche Rijn kan worden aangesloten.
Eindhalte in De Uithof
Gemeente en BRU doen onderzoek naar waar de eindhalte in De Uithof moet komen. Gelet op de ontwikkeling van De Uithof en de kwaliteit van het openbaar vervoer is de ambitie dat de trambaan 600 meter verder tot de P+R De Uithof wordt doorgetrokken. De andere mogelijkheid is de eindhalte bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis, zoals in 2006 is besloten. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek beslissen BRU en het college van Utrecht over de eindhalte.

Herinrichting Pelikaanstraat en Vaartsestraat
In samenspraak met bewoners zijn ontwerpen gemaakt voor de herinrichting van de Pelikaanstraat en de Vaartstestraat. De HOV-baan komt daar dicht bij de bebouwing te liggen. Het college heeft dinsdag de ontwerpen vastgesteld en komt tegemoet aan de wensen van bewoners. In de Pelikaanstraat verdwijnen 24 parkeerplaatsen, waardoor meer verblijfsruimte ontstaat. Ook wil het college tegemoet komen aan de wens om van de Pelikaanstraat eenrichtingsverkeer te maken. De gemeente onderzoekt of dit kan, hiervoor moet namelijk ook het Ledig Erf worden aangepast. Daarnaast kunnen bewoners een parkeerplaats of een berging, en twee plaatsen in de fietsenstalling huren tegen gereduceerd tarief.

(Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht, Bestuurscommunicatie, 030 – 286 11 32)

Deze site gebruikt cookies. Door verder te gaan gaat u akkoord met dit gebruik. meer informatie

Wij gebruiken cookies om ons websitebezoek te meten, en om bepaalde inhoud van derden (Youtube-filmpjes, Facebook- en Twitter-widgets) te tonen.

Sluiten