‘Ontwerp’ Brede School is nog ‘visie’

Nog een zeer voorlopige, nog aan opdrachtgevers voor te leggen, visie op de Brede School DuurstedelaanIn de bouwwereld is het begrip ‘ontwerp’ niet zo maar wat. Gisteren 7 juni meldden we hier dat het architectenbureau VVKH is gekozen om het ontwerp* te maken voor de nieuwe Brede School aan de Duurstedelaan (gereed 2012). (Zie ook ‘concept SPE Duurstedelaan’ hier)

*Hierop kwamen twee reacties: van architect Gerrit-Jan van Rijswijk (de tweede ‘V’ in VVKH) en van Dries Vogel, communicatieadviseur van de Gemeente Utrecht:… 

Van Rijswijk zegt: “Ik vind het een leuk artikeltje….maar onze plaatjes worden (denk ik) nog veel als ontwerp gepresenteerd….we moeten nog beginnen met het ontwerp!!!….. de plaatjes laten slechts een aller-aller eerste visie zien (die we voor de architectenselectie gemaakt hebben)….het kan dus nog alle kanten op”. Waarvan akte. 

Vogel zegt: “Het klopt wel dat de architect is gevraagd om een ontwerp te maken. Maar in deze fase van het project kunnen we alleen nog niet spreken van een ontwerp. Het gaat nu nog om een visie. Het is belangrijk dat het ook zo gepresenteerd wordt in verband met de beïnvloedingsruimte“. Waarvan wederom akte.

Met andere woorden: een ‘plaatje’ is nog geen ‘ontwerp’. Laat staan een splinternieuw gebouw, waarin kinderen leren en ronddartelen. En hoewel we een bericht van 17 mei jl  op de VVKH-site (zie hier) letterlijk citeerden, had Dries Vogel liever het woordje ‘ontwerp‘ (als in: “in het ontwerp van de brede school zijn de verschillende functies rond een grote centrale entreeruimte georganiseerd..”) gelezen als: “in de eerste visie die we nu voor gaan leggen aan de opdrachtgevers en andere betrokkenen, zijn de verschillende functies rond een grote centrale entreeruimte georganiseerd..” Bij deze.

 

Deze site gebruikt cookies. Door verder te gaan gaat u akkoord met dit gebruik. meer informatie

Wij gebruiken cookies om ons websitebezoek te meten, en om bepaalde inhoud van derden (Youtube-filmpjes, Facebook- en Twitter-widgets) te tonen.

Sluiten