Politiek- & semi-plagiaat-relletje rond nieuw ‘city-marketing’-logo Utrecht
De gemeente Utrecht heeft dus een nieuw logo laten maken voor 2010 en komende jaren, als onderdeel van een citymarketingcampagne à raison van € 190.000. Voor die vriendenprijs kreeg Utrecht er wel o.a. de ontwikkeling, huisstijl, logo en een muzikale ode van Popprijs 2009-winnaar Kyteman bij.
Het nieuwe Utrecht-logo is ontworpen door het Amsterdamse bureau Koeweiden Postma en lijkt enigszins op het oudere logo van Amsterdam (ontworpen door het Amsterdamse bureau KesselsKramer.) (Zie trouwens ook hier)
‘Jammer’ dat de investering voor het logo en nieuwe huisstijl, al vóór de presentatie onlangs, namelijk vorig jaar reeds, ter gelegenheid van bezuinigingen op welzijn en groen, samen met de algehele stadspromotie werd bekritiseerd door de oppositiepartijen. En nu zijn die partijen, waaronder Leefbaar Utrecht, er weer als de kippen bij om (de totstandkoming van) het nieuwe logo zèlf te hekelen…
Maar nu is er ook nog reuring ontstaan over niet alleen de originaliteit van het nieuwe logo-ontwerp door het Amsterdamse bureau Koeweiden Postma, maar ook over de vraag waarom men in het kader van een stadspromotiecampagne (die volgens de gemeente "ook extra kansen wil creëren voor de bewoners en bedrijven die de stad zo uniek maken.”) niet voor een Utrechts designtalent heeft gekozen maar voor een Amsterdams bureau..
Deze kwestie is opgewarmd door een artikel over het logo door Wouter de Heus (tevens de journalist die ooit Aleid Wolfsen in het nauw dreef n.a.v. diens declaratiegedrag), op de site De Nieuwe Utrechter. Fractievoorzitter Vincent Oldenburg van Leefbaar Utrecht kopt het voorzetje in en bestookt het College van B &W met de volgende kritische vragen: