Ingezonden brief: parkeerbeleid
Utrecht, 28-11-07
Een paar weken geleden kregen we, huis aan huis, de uitslag van een onderzoek, die de gemeente Utrecht had verricht, over de te verwachten verkeersdrukte, verkeersstromen, parkeren en verkeersveiligheid rondom het Rotsoord. Ik ben dat informatieblad kwijt maar het zal wel via het wijkbureau Zuid verspreid zijn. Een en ander heeft te maken met de geplande nieuwbouw bij het terrein naast de school “Het Rotsoord” en de “Vaartsche Compagnie”, en zeker de niet te verwaarlozen verkeersonveiligheid die er nu is door het leger van busjes op de Onyxweg bij genoemde school. Dat gaat gelukkig aangepakt worden.
Maar met name het gedeelte over de huidige en de te verwachten parkeerdruk in onze wijk heeft enige gedachten bij mij opgeroepen.
Er is geconstateerd dat er te weinig parkeerplaatsen zijn voor diegenen die rondom het Rotsoord wonen en werken. Dit komt doordat, door invoering van betaald parkeren ( nu tot aan de Baden- Powellweg), forensen en dagjesmensen, die geen zin hebben om de hoge parkeertarieven in de binnenstad te betalen, hun auto daar neerzetten. Dus waar geen betaald parkeren is. Enfin, dat verschijnsel geldt voor alle steden waar betaald parkeren gefaseerd wordt ingevoerd.
Verder wordt er gedacht dat de geplande nieuwbouw de parkeerdruk niet vergroot omdat er eigen parkeervoorzieningen worden gerealiseerd.
Als ik zo’n onderzoek lees, denk ik in eerste instantie; gelukkig, het gaat nog een paar jaar meevallen. Gedegen onderzoek.
Als ik er langer over nadenk bekruipt me toch het gevoel dat er te luchtig over gedacht wordt.
De geplande nieuwbouw is deels vrij duur. Éen (1) parkeerplaats voor éen (1) woning zal blijken niet voldoende te zijn. De duurdere bouw trekt tweeverdieners, die, jawel, twee auto’s hebben. Die tweede moet wel naar buiten, buiten de eigen garage. Het Rotsoord staat al vol; de omgeving daar ten zuiden van ( Verlengde Hoogravenseweg, W.A. Vultostraat, Julianaweg, etc. ) staat, ook overdag, nu al mudvol. Dus?
Een andere gedachte is de volgende: de gemeente heeft een parkeernota. Uitgangspunt is onder andere het invoeren van betaald parkeren in de hele gemeente, gefaseerd. Over een aantal jaren moet het zover zijn.
Nú is het zo, dat er een draagvlakmeting gedaan wordt in een aangewezen gebied, en op grond van die uitslag wel of niet tot betaald parkeren wordt overgegaan.
Wat een geldverspilling denk ik dan; door de parkeertarieven in de binnenstad fors te verhogen jaag je de forens en dagjesmens naar de buitenwijken. Dan laat je er een onderzoek en enquette op los om, ja, te constateren dat de parkeerdruk is toegenomen, en nee, dat er geen draagvlak is voor betaald parkeren!
Natuurlijk is er in onze, niet al te financiëel draagkrachtige buurt, geen draagvlak voor betaald parkeren. Het kost.
Wat er echter door de huidige buurtgenoten vergeten wordt, is dat op termijn de gemeente het betaald parkeren gewoon invoert, en je ondertussen straks geen parkeerplaats meer hebt. De gemeente Utrecht geeft hier natuurlijk ook een rare voorstelling van zaken: je mag nú kiezen, maar straks doen we het lekker tóch!
Ik zou ervoor willen pleiten dat de gemeente Utrecht stopt met dat geldverspillende “gemeet” en betaald parkeren gewoon overal invoert en daarbij natuurlijk het netwerk van Transferia uitbreidt. Anders blijven we gefaseerd in de ( parkeer- ) problemen komen.
Met vriendelijke groet, Hans Petersen, Julianaweg.
P.s.,
Wij wonen op de Julianaweg. We zijn er gaan wonen onder andere vanwege de betrokkenheid van de bewoners bij “onze” groenstrook. Overal staan er nu auto’s op die groenstrook, waar we schoffelen, rozen snoeien en poepende honden wegjagen.
De honden hebben we aardig onder controle; de toenemende autochaos vraagt om parkeerbeheer.
P.s. 2 ,
Kijk, voorlopig zitten we nog vast aan die draagvlak meting. Maar als er nou in onze buurt minstens 20 mensen zijn die zo’n meting willen (!), kun je die meting zelf aanvragen. Dus.
Hans Petersen.